2014.05.03. 12:00:00 5538 37

A termékbemutatók buktatói: veszélyben az idősebb korosztály!
A hír elolvasásával 500 Ft-tal növelheted a nyereményedet. Ha tag vagy, jelentkezz be, ha új vagy, regisztrálj itt (ingyenes)!

Egyre több olyan rendezvényt szerveznek különböző cégek, ahol ingyenes orvosi vizsgálattal, különböző nyereményekkel és garantált ajándékokkal csábítják részvételre a fogyasztókat majd eladásra kínálják fel saját termékeiket is. A hatályos jogszabályok ezt a kereskedelmi technikát üzleten kívül kötött szerződésnek nevezik és számos a fogyasztókat védő rendelkezést tartalmaznak, mint például, hogy a fogyasztó 8 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől. Ennek ellenére több olyan eset látott napvilágra, ahol sérültek a fogyasztók érdekei.

Boldog szerződéskötés? - PROAKTIVdirekt Életmód magazin és hírek - proaktivdirekt.com Boldog szerződéskötés?

A Budapesti Békéltető Testület tapasztalatai szerint jellemző, hogy az ilyen rendezvényeken korlátozzák a fogyasztók jogait, például az indoklás nélküli elállás jogát. Több olyan esetről szereztek tudomást, ahol jellemzően az idős fogyasztókat erős pszichikai nyomással vagy jelentős árkedvezményt ígérve veszik rá a termékek megvásárlására. A Békéltet Testület szerint a legtöbb esetben a termékek vételára a többszöröse azok valós forgalmi értékének és többször csak hitelből tudják azt a fogyasztók finanszírozni, amely hitelszerződés még a helyszínen megkötésre is kerül.

Arra a veszélyes módszerre is rámutat az ajánlás, hogy sokszor nem engedik meg a fogyasztóknak a szerződés tanulmányozását és a szerződéskötés helyeként a vállalkozás telephelyét jelölik meg. Ebben az esetben viszont nem minősül üzleten kívül kötött szerződésnek az ügylet, így az előbbi kedvezmények sem illetik meg a fogyasztókat.

Az ajánlás felhívja a figyelmet a szerződés és egyéb iratok elolvasására és annak gondos mérlegelésére, hogy valóban szükség van-e a termékre és a vételára sem túlzó. Ha a szerződés nem világos, nem szabad elfogadni a vállalkozás képviselőjének szóbeli magyarázatát, mindenről írásos tájékoztatást kell kérni, hogy az később bizonyítható legyen. Érdemes arra is rákérdezni, hogy a szerződés megkötését követően élhetnek-e az elállás jogával és annak pontos feltételével is legyünk tisztában! A vállalkozás képviselőjének válaszát szintén írásban kell kérni.

A rendezvényen megkötött szerződésről utólag is tanácsot lehet kérni szakembertől: akár a megyei vagy fővárosi békéltető testülettől akár az ismerősöktől, más jogi szakértőktől. Ha ezek után az a döntés születik, hogy a szerződést nem szeretnénk fenntartani, akkor az elállást írásban, igazolható módon kell gyakorolni. Erre a legmegfelelőbb mód a fax útján vagy tértivevényes levéllel küldött írásbeli nyilatkozat. Ezen kézbesítési csatornák használatakor a tértivevényes levelet vagy a fax kézbesítési igazolását meg kell őrizni.

Fontos az is, hogy a termék hibája esetén két éves határidő van arra, hogy a fogyasztó a szavatossági jogával élni tudjon, azaz kijavítási, kicserélési, vételár leszállítási vagy elállási igénnyel forduljon a kereskedő felé. Az ajánlás arra is felhívja a figyelmet, hogy mindig írásban kell ezeket az igényeket bejelenteni.

A Budapesti Békéltető Testület ajánlata teljes terjedelmében a ezen a linken tekinthető meg.

Ha tetszett, kedveld:  |  Ha nem tetszett, írd meg miért nem!

Oszd meg a cikket és nyerj...