Mit tegyünk, ha vitánk van a közüzemi szolgáltatókkal?
Legtöbbünknek volt már valamilyen kisebb-nagyobb elszámolási vitája gázszolgáltatóval, áramszolgáltatóval, a víz- és csatornaművekkel. Ilyen esetben a legtöbben nehézkes, pontatlan és főként lassan reagáló ügyfélszolgálattal találják szemben magukat, olykor egyenesen kafkai útvesztőben. Egy-egy nagy szolgáltató vállalat és a vele vitába szálló egyes fogyasztó érdekérvényesítő képessége, jogi felkészültsége, szankciós lehetősége nem állnak arányban egymással.
Éppen ezért jelentős szerepet kapnak a fogyasztóvédelmi szabályok, amelyek célja, hogy feljebb emeljék, megerősítsék a fogyasztót a szolgáltatóval szembeni vita esetén.
A hazai jogrendben a rendszerváltást követően fokozatosan egyre inkább teret nyertek, bővülnek és összetettebbé válnak a fogyasztóvédelmi szabályok. Egy új törvénytervezet nyomán hamarosan tovább erősödhetnek a fogyasztóvédelmi előírások a közszolgáltatások területén. A módosítás nyomán többek között minden közszolgáltatónak könnyen elérhető és érthető olyan internetes oldalt kell működtetnie, amely a fogyasztókat érintő legfontosabb kérdésekre vonatkozóan fontos információkat kell tartalmaznia (pl. díjak kiszámításának módja, alapul fekvő jogszabályok, üzletszabályzat). A fogyasztók tájékozódását segítendő megjelenik a fogyasztóvédelmi referens intézménye, valamint a fogyasztóvédelmi tájékoztatási hely (rezsipont).
A visszaélés lehetőségének csökkentése érdekében szigorítja a törvényjavaslat a közmű szolgáltatók számlázási rendszereire vonatkozó előírásokat. Ezek megtartását megfelelő, igen szigorú tanúsítvánnyal kell majd igazolnia a szolgáltatóknak. A törvényi előírásoknak meg nem felelő számlát a jogszabály tervezet szerint érvénytelennek kell majd tekinteni. A számla megfelelőségét illetően a fogyasztóvédelmi hatósághoz lehet fordulni. További szabály lesz, hogy a kézhezvételtől számítva minimum 15 napot kell biztosítani a távhő számla kiegyenlítésére.
A közműtartozásokkal kapcsolatos jelentős változás, hogy a szolgáltató csak az egy éven túl fennálló díjtartozás esetén lesz jogosult követeléskezelőre engedményezni a követelését. Előírja továbbá a jogszabálytervezet, hogy a szolgáltató köteles mérlegelni a fogyasztó fizetési könnyítési kérelmét, bár azt nem lesz köteles elfogadni. Ha pedig mégis követeléskezelőhöz (behajtóhoz) kerül a tartozásunk, a behajtó cég köteles lesz részünkre írásos tájékoztatást adni a követelésről, kamatokról, határidőkről és a jogorvoslati lehetőségünkről. Rendkívül jelentős új szabály, ezért nem árt, ha tudjuk: ha a követeléssel szemben kifogást emelünk a szolgáltatónál, akkor a behajtó cég átmenetileg nem tehet majd további intézkedéseket velünk szemben egészen addig, amíg az általunk kezdeményezhető fogyasztóvédelmi eljárásban a hatóság jogerős döntése meg nem születik.
dr. Vágány Tamás
Forrás: DAS