2017.05.16. 08:31:55 10787 235

A követési távolságról - avagy hogyan kerüljük el az utoléréses baleseteket?
A hír elolvasásával 500 Ft-tal növelheted a nyereményedet. Ha tag vagy, jelentkezz be, ha új vagy, regisztrálj itt (ingyenes)!

A legtöbb vezető tisztában van az előírással, mely szerint megfelelő követési távolságot kell tartani. De tudjuk-e, hogy egészen pontosan hogyan fogalmaz a KRESZ a követési távolsággal kapcsolatban, illetve ténylegesen mikor lesz megfelelő mértékű?

Követési távolság - PROAKTIVdirekt Életmód magazin és hírek - proaktivdirekt.com Követési távolság

A KRESZ 27. § (1) bekezdése szerint járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - ennek hirtelen fékezése esetében is - meg lehessen állni.

A megfelelő követési távolság betartása tehát azt a cél szolgálja, hogy az előttünk haladó jármű vészfékezése esetén se következzen be ütközés. Ez a járművek sebességétől, az útviszonyoktól és a vezető reakcióidejétől is függ. Ahhoz, hogy észleljük, hogy cselekednünk kell, majd elvégezzük a szükséges cselekvéssort, biztonságosan 2 másodpercre van szükségünk. Ez 130km/h-ás sebességnél 72 méter megtételére elegendő, míg 90 km/h-nál 50 métert halad a jármű. A követési távolságot tehát az egyéb körülmények alapján ezen értékek körül célszerű megválasztani.

Nem szabad elfelejtenünk, hogy vezetés közben figyelmünk megoszlik, illetve pihentségünk mértéke is befolyásolja reakcióidőnket. Nagyon fontos, hogy ha bármilyen gyógyszert szedünk, ellenőrizzük, hatással van-e a járművezetési képességeinkre, hiszen a gyógyszerek leggyakrabban éppen a reakcióidőt növelik. Hasznos és érdekes kísérlet lehet, ha az interneten elérhető tesztek segítségével kipróbáljuk saját reakcióidőnket. Látni fogjuk, hogy más eredményt kapunk akkor, ha közben figyelmünket meg kell osztanunk, ahogyan ez a vezetésnél is történik.

Az egyes járműveknek nem csak a gyorsulása, de fékútja között is nagy eltérések vannak. A jármű műszaki állapota például komolyan befolyásolja, hogy milyen gyorsan tudunk megállni. A kerék gyári műszaki adatain túl az elhasználódásának fokát is figyelembe kell vennünk. A gumiköpenynek a vásárláskor is ellenőrizhető, nedves tapadásra vonatkozó adata például olyan lényeges paraméternek minősül, ami a használat során számottevő hatást gyakorol a közúti biztonságra. 60 km/h-ról fékezve akár 18 méteres különbség is lehet az egyes gumiabroncsok fékútjai között, ami bizony nem elhanyagolható mérték.

Az előírások szerint 1,6 millimétert el nem érő profilmélységű gumiabronccsal már nem közlekedhetünk, de jó ha tudjuk, hogy a tesztek alapján a 3-4 mm-es profilmélység a gumicsere javasolt határa, mert ezen mélység alatt csökken igazán drasztikusan annak hatékonysága.

Bár ma már nem ritka, hogy a járműgyártók fejlesztéseinek köszönhetően ún. adaptive criuse control rendszerek segítsék a jármű vezetőjét az optimális követési távolság megtartásában. A gumik, kerekek, illetve a fékberendezés indulás előtti ellenőrzése a jármű vezetőjének feladata.

A KRESZ követési távolságra vonatkozó szabályára tekintettel a ráfutásos vagy utoléréses balesetek túlnyomó többségénél a hátulról érkező jármű felelőssége állapítható meg. Kivételt képezhet, amennyiben megkezdett előzés esetén az elöl haladó jármű szabálytalansága miatt ütköznek a gépkocsik, vagy az első jármű szabálytalan sávváltása következtében kerül a hátulról érkező jármű elé.

dr. Gombolai Éva

Forrás: DAS

Ha tetszett, kedveld:  |  Ha nem tetszett, írd meg miért nem!

Oszd meg a cikket és nyerj...

További cikkek a témában

Bizarr törvények a nagyvilágból – amelyeket nem hiszünk el, hogy léteznek…

Utazásaink során sok furcsasággal találkozhatunk, de akadnak olyan jogszabályok, amelyeknél csak értetlenül vakargatjuk a fejünket. Ki gondolná, hogy a világ számos országában olyan megszorítások is vannak, amelyeket mi, magyarok elképzelhetetlennek tartanánk? Ezért, ha legközelebb utazunk, érdemes utánanézni a helyi rendeleteknek, hogy ne lepődjünk meg túlságosan, ugyanis van, ami nem csupán a helyieket érinti.

Meddig? Hogyan? Az Airbnb bizonytalan (?) jövője

Az utóbbi évtizedben virágkorát éli a lakások rövidtávú bérbeadása, hétköznapi nevén az Airbnb. Még az elmúlt évek járványa is csak átmenetileg tudta csökkenteni a szerepét a nagyvárosok ingatlan piacain. A rövidtávú bérletnek vannak előnyei és hátrányai is, amely miatt fontos (lenne), hogy a lakások kiadásához megfelelő jogi szabályozás is társuljon. Hol tart most ez a szabályozás, és mi várható? - A kérdésekben a Jog365 szakértője segít eligazodni.

„A szobákban hagyott értéktárgyaikért…” - Gondolatok a szállodák felelősségéről

Bár vitathatatlanul beköszöntött az ősz, egyre többen indulnak el még egy-egy hosszabb pihenésre. Ősszel is várhatóan a tóparti és wellness szállodáké lesz a főszerep. Ma már nem ritka, hogy pihenésünkhöz értékes dolgokat viszünk magukkal. Elég csak az okos eszközökre (telefonokra, órákra, tabletekre) gondolni, amelyek elválaszthatatlan társaink a mindennapokban. Számunkra, de vendéglátónk számára is kellemetlen, ha értéktárgyaink elvesznek vagy károsodnak. A Jog365 szakértőjével annak jártunk utána, hogy a szálloda - ahol pihenésünket töltjük - vajon felelősségre vonható-e a minket ért kárért?