2014.03.28. 11:39:00 7485 21

A tavasz első hangjai - az első motorindítás előtti teendők
A hír elolvasásával 500 Ft-tal növelheted a nyereményedet. Ha tag vagy, jelentkezz be, ha új vagy, regisztrálj itt (ingyenes)!

A tavaszt sokaknak nem a madarak éneke jelenti, hanem az, amikor a hőmérséklet tartósan 10 fok fölött alakul, a megfelelő ruházattal már gyűjthetők a kilométerek.

Motorindítás - PROAKTIVdirekt Életmód magazin és hírek - proaktivdirekt.com Motorindítás

Az alábbiakban sorra veszünk egy rövid listát, amelyen érdemes végigmenni az első indítás előtt. Remélve, hogy a téli tárolás megfelelő volt, nagyjából apróságokról lesz szó.

Akkumulátor

Ha nem szereltük ki az akkumulátort, akkor azt tegyük meg most, és csatlakoztassuk töltőre. Valószínűleg elég töltést kap az indításhoz, amíg a többi művelettel végzünk.

A gumik

A motort még tartsuk a tároló állványon, és fújtassuk fel a gumikat, figyeljünk a gyárilag megadott keréknyomásra! Az állványon könnyen körbe forgatható az első és a hátsó kerék egyaránt, keressünk a gumikon apróbb, nagyobb repedéseket, sérülést, valamint nézzük meg, hogy a futófelület megfelelő-e. Tavasszal különösen fontos a megfelelő futófelület, mivel hidegebb időben a gumik nehezebben érik el optimális üzemi hőmérsékletüket. A cserével ne várjuk meg, hogy futófelület már csak a majrécsíkon maradjon. :)

Ha már a kerekeket nézzük, ellenőriznünk kell a teleszkópokat is!

Kormánycsapágy

Emeljük le a motort az állványról, és helyezzük a középállványra, amennyiben van. Ha nincs, akkor segítséget kell kérnünk valakitől, és vizsgáljuk meg a motor kormánycsapágyát. Ezt az első villa előre-hátra mozgatásával tehetjük meg legegyszerűbben.

Amennyiben kotyog a csapágy, mindenképpen cseréljük vagy cseréltessük! Forgassuk el a kormányt mindkét irányba ütközésig. Egyenletesen, akadás mentesen kell forognia. Ha szorul, vagy rág, akkor is irány a bolt vagy a szerviz! Mivel csak téli tárolás volt, valószínűleg a kormány mozgását továbbra sem akadályozza bowden, fékcső vagy vezeték.

Folyadékok

Az első- és hátsó fékfolyadék szintjét könnyen leellenőrizhetjük. Az tartályokon minden esetben van minimum jelzés, a megfelelő szintet akkor látjuk, ha a motort függőlegesen tartjuk. Ha szükséges, öntsünk utána (többnyire DOT5, régebbi motoroknál DOT4 fékfolyadék szükséges, azonban figyeljünk, ezeket ne keverjük össze)!

A modern nagy teljesítményű, négyütemű motorok nagyon kényesek a motorolajokra, tavasszal érdemes ütemezni az első cserét - a téli tárolás során a használt motorolajok viszkozitása romlik. Mindig a motor használati útmutatójának megfelelő olajat használjunk, és a csere során tartsuk be az abban leírtakat!

Ha gondos gazdák vagyunk, és a motorunk nem a szabad ég alatt alszik, akkor a hűtőfolyadék szintjét szintén csak ellenőrizni kell, a tartályon többnyire van minimum és maximum érték. Szabad ég alatt teleltett motoroknál a szétfagyott műanyag tartály a legkisebb gond, de ilyet senki nem csinál! :)

Lánc

A lánc feszességét ujjunkkal ellenőrizhetjük, az alsó ágat lenyomva 2-3 cm-t mozoghat. Ha laza, vagy feszes, állítsunk rajta!

Készüljünk az indításra

Szereljük vissza az akkumulátort, és indítsuk a motort! Ha a motor nehezen indul, járása egyenletlen, az első út a benzinkútra vezessen majd! A modern benzinek adalékanyagokat tartalmaznak, amelyek a téli hónapok alatt kicsapódnak. Egy teletank után ez keveredik, és nem lesz vele baj. :)

Ahogy az oktatáson tanultuk....

Tételezzük fel a jó esetet, a motorunk jár, melegszik. Közben - ahogy az oktatáson évekkel ezelőtt tanultuk - ellenőrizzük sorban a maradék kötelező elemet:

  • A kuplungkar kb. 3 mm-t lötyöghet.
  • Az első féket húzzuk be, aztán a hátsó féket nyomjuk le, közben nézzük, hogy a féklámpa is kapcsol-e.
  • Próbáljuk ki az irányjelzőket is, mindkét irányba.
  • Adjuk rá a világítást, elől és hátul egyaránt ellenőrizzük. Teszteljük a távolsági és tompított fényszórót egyaránt!

Csak lassan!

Ne csak a motort készítsük fel, magunkat is! A motoros ruha alá vegyünk fel technikai aláöltözőt, kiegészítő térdvédőt. Egy-egy vastag ruha helyett inkább több rétegnyi vékony legyen, sokkal jobban szigetel.

De ne felejtsük: a gumik még nehezen melegednek be, és a megtanult szakaszokon bármikor találhatunk egy új kátyút. És a legfontosabb: az autósok tavasszal mindig meglepődnek a motorosokon, legyünk óvatosak! Széles utat!

Ha tetszett, kedveld:  |  Ha nem tetszett, írd meg miért nem!

Oszd meg a cikket és nyerj...

További cikkek a témában

Toszkán hangulat a tányéron – Pappa al pomodoro, az olasz parasztkonyha gyöngyszeme

Kevés nemzet tud olyan szenvedéllyel főzni, mint az olaszok – és talán még kevesebb képes ennyire egyszerű alapanyagokból valódi gasztronómiai élményt varázsolni. A pappa al pomodoro, vagyis a paradicsomos kenyérleves tipikus toszkán fogás, melyet generációk óta készítenek a régióban, főként a nyári hónapokban, amikor a paradicsom a legédesebb és a legzamatosabb.

Így eddzük az akaraterőnket

Az emberek egyik legbecsesebb tulajdonságai közé sorolható akaraterő azzal vértezi fel „birtoklóját”, hogy tudatosan, elszántan érvényesíteni tudja mindazt, amit célul tűzött ki maga elé. Szívósság ez, csodálatra méltó eltökéltség, ami különösen a megpróbáltatásokkal bőségesen telezsúfolt időkben teszi követendővé azokat, akik ebben jeleskednek. Gyakorlása nem más, mint az önfegyelem, az önuralom erkölcsi magasságokba emelése, kiegészülve az önismeret tántoríthatatlanságával.

Tudjuk, mégsem tesszük? Egészségre törekvés kis lépésekben

A Leideni Egyetem kutatói szerint manapság igencsak erőteljes akadályokba ütközik mindenki, aki egészségesebben akar élni. Marieke Adriaanse, a Leideni Egyetem Orvosi Központjának professzora, mindezt azzal egészíti ki, hogy a tudományos előrevetítések szerint 2060-ra szükségessé válik, hogy minden harmadik ember az egészségügyben helyezkedjen el. Éppen ezért már ma arra kell törekednünk, hogy a megelőzést helyezzük előtérbe, ha az egészséges életmód mellett döntünk.