Átléphető előzés közben a záróvonal?
Továbbolvasás előtt emelje fel a tekintetét egy pillanatra a kedves Olvasó, és válaszoljon! Átléphető-e előzés közben a záróvonal? Mi a helyzet, ha az előzést még a záróvonal előtt kezdtük meg?
Érdemes egy kisebb mintán tesztet is végezni, ki hogyan áll a kérdésre adott válasszal. Akinek egyértelmű, az nem is hinné, hányan közlekednek úgy körülötte, hogy a záróvonal legelemibb tulajdonságaival sincsenek tisztában. Elegendő elolvasni a kommenteket záróvonal melletti előzés miatt bekövetkező baleset videója alatt, rögtön látni fogjuk, hogy nem minden záróvonal átlépés mögött áll kizárólag merészség és felelőtlenség, – mert az mindenképpen szükséges hozzá – sok esetben a téves feltevés is hozzájárul ehhez a balesetveszélyes manőverhez.
A záróvonalat a KRESZ olyan hosszirányú folytonos vonalként definiálja, amely az úttest felezővonalát jelzi, illetőleg a két forgalmi irányt, a forgalmi sávokat egymástól, vagy a nyílt villamospályát a forgalmi sávtól választja el. Nagyon határozottan hozzáteszi a jogszabály, hogy a záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad. A záróvonalat a kétirányú, irányonként két vagy több forgalmi sávos úton az ellenkező irányú forgalmi sávra való ráhajtás, vagy az útkereszteződésen kívül balra kanyarodás és megfordulás tilalmaként kell tehát értelmezni. Az úgynevezett járműosztályozókban a sávváltások, a párhuzamos közlekedésre kijelölt úton pedig a forgalmi sávok közötti sávváltások tiltására hivatott.
A kettős záróvonal alkalmazása kötelező a párhuzamos közlekedésre kijelölt lakott területen kívüli úton az ellenirányú forgalom elválasztására. Ezen felül ott is kötelező, ahol a forgalmi sávval ellentétes irányú autóbusz-forgalmi sáv van, valamint olyan utakon, amelyeken csak az egyik irányban van párhuzamos közlekedés.
Érdemes tehát elfelejteni az olyan legendákat, hogy az előzést a záróvonal előtt kell elkezdeni, de befejezni már azon keresztül is lehet. Az előzés előkészítéséhez tehát hozzátartozik az is, hogy előre tekintünk, az előzés vonalán vár-e ránk záróvonal. A gyalogos átkelőhely előtt 30 méter hosszú, lakott területen kívül 60 méter hosszú záróvonal szükséges. Ugyancsak 30 méter hosszú a vasúti átjárónál felfestett záróvonal.
A záróvonal mellett legtöbb esetben közlekedési tábla is ki van helyezve. Az előzni tilos tábla a fenti, előzéshez szükséges ellenőrzést a jobb láthatósága miatt megkönnyíti.
Az útburkolati jelek közül a terelővonal is gyakori társa, ezt hétköznapi szóhasználattal szaggatott vonalnak hívjuk. A terelővonal jelentheti azt a kivételt, amikor a záróvonalat átléphetjük vagy érinthetjük, de csak és kizárólag arról az oldalról, amelyiken a terelővonal van felfestve, az előzésre, illetőleg a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával. A záróvonalat képzeljük továbbra is magas téglafalnak, és higgyük el, hogy okkal van felfestve.
Vannak persze olyan helyek, ahol logikátlannak tűnik a felfestés, így Magyarországon is találhatunk olyan záróvonalat, amelyik mindkét oldalról szaggatott vonalakkal van kísérve. Ha alaposan megvizsgáljuk az ilyen helyszíneket, akkor kiderül, hogy a terelővonal ilyen esetben a jobbra vagy balra bekanyarodást akarja lehetővé tenni, de az adott útszakaszon az előzést változatlanul nem. Az ilyen helyszíneken az előzést tábla is tiltja.
Szerző: dr. Gombolai Éva
Forrás: D.A.S.