Elektromos kerékpár vagy segédmotor?
Egyre több idős embert látni az utakon elektromos biciklivel és segédmotor kerékpárral is, legtöbbször bukósisak nélkül. Ezen járművek népszerűsége nem meglepő az idősebb és fiatalabb korosztály körében, hiszen sokkal gyorsabban és kevesebb erőfeszítéssel juthatunk el A-ból B-be. A szabályozásuk azonban még kissé hiányos, de azért van néhány szabály, amit be kell tartani.
Sok a bizonytalanság az elektromos motorral rendelkező rollerek, biciklik kapcsán: kell hozzá jogosítvány, vagy biztosítás? Hogy közlekedhet vele az ember? A főbb szabályokat járjuk körbe jelen bejegyzésünkben.
A KRESZ pontosan meghatározza, hogy mi tekintendő kerékpárnak, így minden kérdésnél elsősorban a jogszabályi definícióból kell kiindulni. Eszerint a kerékpár olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen, a kerékpáron továbbá utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.
Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a fenti meghatározás minden elemének meg kell valósulnia ahhoz, hogy kétséget kizáró módon kerékpárról beszéljünk. Így tehát látni kell, hogy azok a járművek, amelyen az emberi erővel való hajtásra szolgáló pedál nincs elhelyezve, így önálló hajtásra sem alkalmasak, nem tartoznak ebbe a kategóriába! Kerékpár esetében a motor kizárólag az emberi erővel való meghajtás segítségét szolgálhatja. Azonban amint a motor önállóan is hajtja a járművet, segédmotoros kerékpárnak minősül a jármű, amire eltérő szabályok vonatkoznak! Egyszerűen fogalmazva tehát: Ami gázadásra elindul, az nem kerékpár.
Ez alapján tehát, bár az elektromos rollerekre vonatkozóan egyáltalán nem egyértelmű a szabályozás, mivel az önmagában a gázkar meghúzásával elindul, nem tekinthető kerékpárnak. Így a KRESZ szigorú értelmezése és a rendőrség korábbi nyilatkozatai alapján is vezetői engedéllyel vezethető, és segédmotoros kerékpárnak minősül.
A KRESZ értelmében a segédmotoros kerékpár gépjárműnek minősül, amit így beépített erőgép hajt. Fontos tehát, hogy azok a járművek, amik a fentiek alapján nem kerékpárnak, hanem segédmotoros kerékpárnak tekintendők, csak bukósisakkal, vezetői engedéllyel és kötelező felelősségbiztosítással vezethetők.
Ezek fényében lényeges azt is fokozottan szem előtt tartani, hogy a KRESZ azon sokat vitatott szabálya, miszerint a kerékpárosra nem kell alkalmazni a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol jelenlétére vonatkozó korlátozásokat, ha a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, sajnos az elektromos rollerrel és motoros segédkerékpárnak minősülő járművel rendelkezőkre nem alkalmazható!
Szerző: dr. Varga Júlia