2015.07.03. 08:00:00 8640 189

Miért előzöl motoros? (A Rékasi-baleset apropóján)
A hír elolvasásával 500 Ft-tal növelheted a nyereményedet. Ha tag vagy, jelentkezz be, ha új vagy, regisztrálj itt (ingyenes)!

Országúton is gyakori, de városban szinte minden egyes piros lámpánál leelőz 1-2 motoros, robogós. Jogilag megtehetik, és mindenkinek gyorsabb is így. Összeírtam a kiváltó okokat, miért haladnak így a motorosok, és hogy mire figyeljünk, ha osztozunk velük az úton. Sajnos egyik ismert színészünk nemrég szenvedett balesetet, ami miatt különösen időszerű a téma.

Motorosok a dugóban - PROAKTIVdirekt Életmód magazin és hírek - proaktivdirekt.com Motorosok a dugóban

Tehát miért előz a motoros?

Mert halad. A cikk írója abban a szerencsés helyzetben van, hogy közlekedik gyalog, kerékpárral, robogóval és motorral (igen, többeknek külön kategória), valamint autóval egyaránt.

Kerékpárral és robogóval azért közlekednek legtöbben, mert nagyon-nagyon olcsó közlekedési eszközök, és alkalmasak a dugók kikerülésére. Reggel felpattanunk a kétkerekűre, és nagyjából ugyanannyi idő alatt érünk el a város adott pontjára - hiszen elosonhatunk a dugók mellett.

Pont ez a lényege ezeknek a járműveknek, hiszen ha azokkal beállnának a sorba, semmivel nem lennének gyorsabbak az autóknál. Nem is beszélve a másik nagy előnyükről, hogy nem kell parkolóhelyet keresni és fizetni azért.

A motorkerékpár (és a nagymotorok is) kicsit már körülményesebbek, lényegesen nagyobb tempóra képesek, nem csak városon belül és kis távok leküzdésére alkalmasak. Éppen ezért itt már komolyabb védőfelszerelést kell viselni, ami viszont nyáron meleg. Nem is kicsit. A legtöbb motoros kabát fekete, és protektorokat tartalmaz. Persze egyre jobban szellőznek, folyamatosan fejlesztik azokat, de akkor is, sokszor kibírhatatlan a hőség bennük. Képzeljük el, hogy kabátban ülünk a kánikulában egy klíma nélküli autóban. 1-2 perc után szó szerint csorog az izzadtság. A nagy meleg miatt a figyelem is enyhül, megnő a baleset veszélye. Folyamatos haladás mellett a meleg elviselhetőbb, ezért is csorognak sokan a sorok között, folyamatos menetszélben. Persze nem azokról beszélünk, akik álló sorok között bőven a megengedett sebesség fölött száguldoznak.

Engem ez akkor is zavar! Mit tehetek?

Leginkább semmit. Lehet rajta dühöngeni, mérgelődni, de nem éri meg. Nézd inkább a jó oldalát: amíg motoron ül, addig sem plusz egy autó áll előtted a sorban. Egy bármilyen kis robogó is lendületesen el tud indulni a lámpánál, és a lakott területen belül megengedett sebességet is kb. ugyanannyi idő alatt eléri, mint egy autó. Bármennyire is idegesít a kis robogó előtted, ne akard tanítani, nevelni, hiszen ami neked egy törött lámpa, vagy karcos sárvédő, az neki igen komoly törés, sérülés!

Tehát bármennyire is zavar a sor mellett előresoroló kétkerekű, akkor sem szép dolog akadályozni (mivel a KRESZ szerint is megteheti), de veszélyeztetni főleg nem szabad!

Engem nem zavar, felőlem menjenek!

KÖSZÖNJÜK! Minden két keréken közlekedő nevében! Ha a motoros kitartja a jobb lábát, az azért van, mert a jobb kezével a gázt adja, és így tudja megköszönni előzékenységedet.

Mire figyelj a sorban?

Három javaslat egy olyan embertől, aki már járt pórul:

  1. Soha ne nyiss hirtelen ajtót, és az utasodnak se engedd! Még akkor sem, ha már percek óta nem mozdult a sor. Mindenképpen használd előtte a tükröt, és győződj meg róla, hogy üres a sávok között! (Nekem pl. szerencsére csak az ujjam törött egy taxiból kipattanó utas miatt.)
  2. Húzódj szélre: két sávos úton nálunk is meg kell adni az úgynevezett “mentős sávot”, azaz a jobb oldali sávban az út szélére, a bal oldaliban a felezővonalhoz húzódj! Így a két sáv között marad egy kis táv, ahol szükség esetén egy mentő előre tud menni, de ezt a motorosok is használhatják. Főleg a kisebb városokban állnak össze-vissza az autók a lámpáknál, kereszteződéseknél - hiába húzódsz oldalra, előrébb nem leszel. Legalább mást ne akadályozz!
  3. Ha már húzódás: jelezd a szándékaidat! Az irányjelzőt sokan egyáltalán nem, vagy már csak a manőver közben kezdik használni, pedig a mögötted érkező nem tudja a céljaidat. Ha ég az irányjelződ, a hátulról érkező motoros is tudni fogja, hogy sávot akarsz váltani, vagy kanyarodni szeretnél - és nem előz arról. Természetesen az autód mozgása is sokat segít, azonban esetenként ez már késő!

Motorosoknak lényegesen hosszabb lenne a lista, de ők kevesebben vannak az oldalon! :)

Írta: TéZsé

Ha tetszett, kedveld:  |  Ha nem tetszett, írd meg miért nem!

Oszd meg a cikket és nyerj...