Tavasz van, ideje leporolni a kerékpárokat!
Idén a március - 1-2 esős, szeles nap kivételével - igen kegyes hozzánk. Ideje előszedni a kerékpárokat, és gyűjteni a kilométereket. A télen felszedett kilókat is ledolgozhatjuk, valamint a bringázás közben is szabadul fel endorfin, amely jókedvre derít és segít a stressz feldolgozásában.
Szabályosan!
Az első út előtt mindenképpen érdemes átvizsgálni a tavaly ősszel eltett kétkerekűt. Először is nézzük meg, hogy rendelkezik-e minden, a KRESZ előírásainak megfelelő felszereléssel. Ez elsősorban biztonságunk érdekében fontos, ráadásul a tapasztalat azt mutatja, minden évben kiemelt rendőri figyelem övezi a kerékpárosokat, amint beköszönt a jó idő.
Világítás
Szerencsére most már szabályosan használhatjuk a kereskedelmi forgalomban kapható villogó LED-es lámpát elől és hátul egyaránt, amennyiben azok fénye legalább 150 m-ről látható. Az elemeket cseréljük ki, ha akkumulátort használunk, azok valószínűleg töltésre szorulnak. Ne tévesszen meg egy rövid bekapcsolás, hosszabb működésre már ne számítsunk a több hónapos elemektől.
Ha kis, 1-2 LED-es szilikonos lámpánk van, érdemes rászánni néhány ezer forintot egy jobb szettre - tavasszal még korán sötétedik, kis túlóra a nap végén, és máris sötétben megyünk haza.
Fényvisszaverő felületek
Ezen kívül szükséges még hátra a lámpán kívül legalább egy darab piros színű prizma, valamint mindkét oldalon jól láthatóan elhelyezett küllőprizma is. Utóbbit szerencsére most már helyettesítheti az, ha a külső gumi fényvisszaverő oldalfallal rendelkezik.
Itt érvényes a több jobb elv, segíti az autós társakat a közlekedésben, ha minél több fényvisszaverő felület van a ruházatunkon.
Fékek
A kerékpárokra szükséges 2, egymástól függetlenül működtethető fék. A mai bringákon a legelterjedtebb megoldás a V-fék. Ennek karbantartása viszonylag egyszerű folyamat, általában egy darab 5-ös méretű imbuszkulccsal állítható, javítható.
A fékek esetében az első probléma a hosszú tárolás során a koszos, esetleg rozsdás bowdenek szorulása lehet. A fékeket kiakasztva leszedhetjük a bowdent, és a szerelő legjobb barátjával, WD40 használatával kitakaríthatjuk, átmozgathatjuk azt. Azonban ha nagyon rozsdás, és nem, vagy nehezen mozog a fék, mindenképpen cseréljük, cseréltessük a bowdeneket.
Amennyiben a fék könnyen mozog, ellenőrizzük, hogy a fékpofák mennyire kopottak.
A fékkar beállításánál figyeljünk arra, hogy a fékpofák ne érjenek folyamatosan vagy szakaszosan a kerékhez, viszont a karokat ne tudjuk a kormánymarkolatig húzni.
Ha már a kerekeknél tartunk, nézzük meg, hogy a csapágyazás megfelelő-e (forgassuk meg a kereket, kattogó, ropogó hangokat keresve, valamint a földön álló kerekek oldalirányban mozgathatók-e).
Utolsó lépésként a csengőt se felejtsük el, rendőri ellenőrzés során nem elfogadott kifogás az, hogy mi igen hangosan tudunk kiabálni. :)