2024.10.01. 15:24:17 4761 169

„A szobákban hagyott értéktárgyaikért…” - Gondolatok a szállodák felelősségéről
A hír elolvasásával 500 Ft-tal növelheted a nyereményedet. Ha tag vagy, jelentkezz be, ha új vagy, regisztrálj itt (ingyenes)!

Bár vitathatatlanul beköszöntött az ősz, egyre többen indulnak el még egy-egy hosszabb pihenésre. Ősszel is várhatóan a tóparti és wellness szállodáké lesz a főszerep. Ma már nem ritka, hogy pihenésünkhöz értékes dolgokat viszünk magukkal. Elég csak az okos eszközökre (telefonokra, órákra, tabletekre) gondolni, amelyek elválaszthatatlan társaink a mindennapokban. Számunkra, de vendéglátónk számára is kellemetlen, ha értéktárgyaink elvesznek vagy károsodnak. A Jog365 szakértőjével annak jártunk utána, hogy a szálloda - ahol pihenésünket töltjük - vajon felelősségre vonható-e a minket ért kárért?

Szállodai szoba zárt bőrönddel Fotó:123rf.com - PROAKTIVdirekt Életmód magazin és hírek - proaktivdirekt.com Szállodai szoba zárt bőrönddel Fotó:123rf.com

A szállodák felelőssége a vendégek értéktárgyainak védelmére vonatkozóan egy komplex kérdéskör, amelyet a Polgári Törvénykönyv szabályoz. A szálloda köteles gondoskodni a vendégek biztonságáról és értéktárgyaik megőrzéséről. A szálloda felelőssége ugyan objektív felelősség, azonban nem feltétlen. Több tényezőtől függ, hogy milyen mértékben és milyen esetekben felelős az esetleges károkért.

A szállodák felelősségi köre

A Polgári Törvénykönyv szerint a szálloda felelős a vendégek dolgaiban bekövetkezett károkért, ha azok a szállodában erre kijelölt helyen, a szobában, vagy a szálloda alkalmazottjának átadva kerültek elhelyezésre. Ez azt jelenti, hogy ha a vendég a szobájában hagyja értékeit, vagy azokat a szálloda által kijelölt értékmegőrzőben helyezi el, és ezek eltűnnek vagy megsérülnek, a szálloda köteles kártérítést fizetni. Ezt a törvényi rendelkezést pontosította az a bírói gyakorlat, amelyik kimondta, hogy a szálloda zárt parkolójában leparkolt autóban bekövetkezett kárért is felelősségre vonható a szálloda. Az indoklás szerint a zárt parkolók megfelelő őrzése, akár kamerákkal történő felszerelése a szállodák érdekkörébe tartozó kérdés. Éppen ezért nem mentesülhet a felelősség alól a szálláshely, mert önmaga nem tett eleget a biztonságos őrzés feltételeinek.

A szállodák felelőssége nem korlátlan, a kártérítés mértéke legfeljebb a napi szobaár összegének ötvenszerese lehet.

Értéktárgyakért való felelősség

Értéktárgyakért, értékpapírokért és készpénzért való felelősségre az általánostól eltérő szabályok vonatkoznak. Ezek esetében a szálloda csak akkor felelős, ha a dolgot megőrzésre kifejezetten átvette; a megőrzésre átvételt a szálloda kifejezetten megtagadta; illetve amennyiben a kár olyan okból következett be, amelyért az általános szabályok szerint egyébként is felelősséggel tartozik. Ilyenkor a bizonyítás a vendéget terheli. Jó, ha tudjuk, hogy ebben a kontextusban értéktárgynak minősülnek a szokásosnál jelentősebb értékkel bíró ingóságok (pl. nagyobb értékű ékszerek, műtárgyak, de akár a gépjárművünk kulcsa is).

Fontos kihangsúlyozni tehát, hogy ezekért a dolgokért a szálloda csak akkor felel, ha azokat megőrzésre átvette, vagy a vendég a dolgot megőrzésre át kívánta adni, de a szálloda az átvételt megtagadta. Abban az esetben viszont, ha a vendég meg sem kísérelte átadni a szállodának a vagyontárgyakat, a szálloda mentesül a felelősség alól, ha azokban kár keletkezik - hívta fel a figyelmet dr. Sáfrány Írisz Zsófia. E dolgokért való felelősségének - eltérően az általános szabálytól - nincs összegszerű felső határa.

A szálloda mentesülése a felelősség alól

A szálloda nem minden esetben felelős a dolgainkban bekövetkezett károkért, azok eltűnéséért. A mentesülés feltétele, hogy a szálloda bizonyítani tudja, hogy a kárt a szálloda általános felelősségi körén kívül álló elháríthatatlan ok, vagy azt a vendég maga okozta.

A szálloda a következő esetekben mentesül a felelősség (és kártérítés) alól:

Elháríthatatlan külső ok (vis major): olyan események, amelyekre a szállodának nincs közvetlen befolyása. Ilyen lehet például a természeti katasztrófák, háború, járványhelyzet.

Vendég figyelmetlenségéből, hibájából kialakult kár: fontos tudni, ha mi magunk okozzuk a kárt, vagy nem teszünk meg mindent a kár megelőzés érdekében, a szálloda mentesül a felelősség alól. Tipikus eset, amikor a vendég nem zárja be az ajtót vagy az értékeit nem a kijelölt helyen tárolja, vagy nem kéri értéktárgyai őrzését a szállodától.

Tiltott tárgyak: Ha a vendég olyan tárgyakat hoz be a szállodába, amelyek tárolása tilos vagy veszélyes, és ezekben keletkezik kár.

Késedelmes bejelentés: Amikor káresemény történik, akkor haladéktalanul jelezni kell a vendéglátónk felé. Ha késlekedünk a kár bejelentésével, és emiatt a szálloda nem tudja megfelelően kivizsgálni az esetet, mentesül a felelősség alól. Ha mégis bekövetkezett a baj

Mit tehetünk, ha mégis eltűnik, vagy károsodik valamilyen vagyontárgyunk?

Ha mégis bekövetkezett a baj a szállodában, a Jog365 ügyvédpartnere a következőket javasolja:

Azonnali bejelentés: Az észlelést követően a legrövidebb időn belül értesítsük a szálloda recepcióját vagy a biztonsági szolgálatát. Így a szálloda azonnal megkezdheti a keresést és a vizsgálatot. Írásos bejelentés: -Az esetről minden esetben készítsünk írásos feljegyzést (jegyzőkönyvet), amelyben részletesen leírjuk a káresemény jellegét, azt, hogy mi tűnt el, mikor és hol láttuk utoljára, valamint minden egyéb fontos információt.

Biztonsági felvételek: A legtöbb szállodában a közösségi tereket kamerákkal figyelik. Érdemes megkérdezni, hogy a szállodának van-e biztonsági kamerafelvétele az érintett területről, és velük együtt átnézni a felvételeket.

Rendőrségi bejelentés: Ha kárunk olyan mértékű (pl. egy értékes tárgy, autó eltűnése), ami bűncselekmény gyanúját veti fel, érdemes lehet rendőrségi bejelentést tenni.

Biztosítás: Különösen külföldi utazásnál mindig kössünk utasbiztosítást. Ha van biztosításunk értesítsük a biztosítótársaságot, és kövessük az ő utasításaikat a kárigény benyújtásához.

A szállodák felelőssége az értéktárgyaink védelmére jól szabályozott, de nekünk is fontos szerepük van saját és értékeink biztonságának megteremtésében. Az értéktárgyak szállodai széfekben való elhelyezése, az azonnali kárbejelentés, és a biztonsági kamerafelvételek áttekintése mind olyan lépések, amelyek segíthetnek megelőzni a kellemetlen helyzeteket és biztosítani a vendégek nyugalmát. További hasznos jogi tartalmakért és segítségért nézd meg a Jog365.hu oldalt!

Forrás: Jog365.hu

A kötvényt egy héten belül küldjük e-mailen a neked@proaktivdirekt.com címről. Kérjük tedd ezt a címet a leveleződ címjegyzékébe, hogy megkapd. Elolvastam és elfogadom a biztosítási feltételeket, igénylem az ingyenes Colonnade baleset-biztosítást. Hozzájárulok, hogy az Colonnade vagy megbízottja a biztosítási ajánlataival telefonon megkeressen. Hozzájárulásodat visszavonhatod a Colonnade címére (1388 Budapest, Pf. 14.) küldött levélben vagy telefonon: 801-0801. Letöltöm a biztosítási feltételeket.

Ha tetszett, kedveld:  |  Ha nem tetszett, írd meg miért nem!

Oszd meg a cikket és nyerj...