A tavasz első hangjai - az első motorindítás előtti teendők
A tavaszt sokaknak nem a madarak éneke jelenti, hanem az, amikor a hőmérséklet tartósan 10 fok fölött alakul, a megfelelő ruházattal már gyűjthetők a kilométerek.
Az alábbiakban sorra veszünk egy rövid listát, amelyen érdemes végigmenni az első indítás előtt. Remélve, hogy a téli tárolás megfelelő volt, nagyjából apróságokról lesz szó.
Akkumulátor
Ha nem szereltük ki az akkumulátort, akkor azt tegyük meg most, és csatlakoztassuk töltőre. Valószínűleg elég töltést kap az indításhoz, amíg a többi művelettel végzünk.
A gumik
A motort még tartsuk a tároló állványon, és fújtassuk fel a gumikat, figyeljünk a gyárilag megadott keréknyomásra! Az állványon könnyen körbe forgatható az első és a hátsó kerék egyaránt, keressünk a gumikon apróbb, nagyobb repedéseket, sérülést, valamint nézzük meg, hogy a futófelület megfelelő-e. Tavasszal különösen fontos a megfelelő futófelület, mivel hidegebb időben a gumik nehezebben érik el optimális üzemi hőmérsékletüket. A cserével ne várjuk meg, hogy futófelület már csak a majrécsíkon maradjon. :)
Ha már a kerekeket nézzük, ellenőriznünk kell a teleszkópokat is!
Kormánycsapágy
Emeljük le a motort az állványról, és helyezzük a középállványra, amennyiben van. Ha nincs, akkor segítséget kell kérnünk valakitől, és vizsgáljuk meg a motor kormánycsapágyát. Ezt az első villa előre-hátra mozgatásával tehetjük meg legegyszerűbben.
Amennyiben kotyog a csapágy, mindenképpen cseréljük vagy cseréltessük! Forgassuk el a kormányt mindkét irányba ütközésig. Egyenletesen, akadás mentesen kell forognia. Ha szorul, vagy rág, akkor is irány a bolt vagy a szerviz! Mivel csak téli tárolás volt, valószínűleg a kormány mozgását továbbra sem akadályozza bowden, fékcső vagy vezeték.
Folyadékok
Az első- és hátsó fékfolyadék szintjét könnyen leellenőrizhetjük. Az tartályokon minden esetben van minimum jelzés, a megfelelő szintet akkor látjuk, ha a motort függőlegesen tartjuk. Ha szükséges, öntsünk utána (többnyire DOT5, régebbi motoroknál DOT4 fékfolyadék szükséges, azonban figyeljünk, ezeket ne keverjük össze)!
A modern nagy teljesítményű, négyütemű motorok nagyon kényesek a motorolajokra, tavasszal érdemes ütemezni az első cserét - a téli tárolás során a használt motorolajok viszkozitása romlik. Mindig a motor használati útmutatójának megfelelő olajat használjunk, és a csere során tartsuk be az abban leírtakat!
Ha gondos gazdák vagyunk, és a motorunk nem a szabad ég alatt alszik, akkor a hűtőfolyadék szintjét szintén csak ellenőrizni kell, a tartályon többnyire van minimum és maximum érték. Szabad ég alatt teleltett motoroknál a szétfagyott műanyag tartály a legkisebb gond, de ilyet senki nem csinál! :)
Lánc
A lánc feszességét ujjunkkal ellenőrizhetjük, az alsó ágat lenyomva 2-3 cm-t mozoghat. Ha laza, vagy feszes, állítsunk rajta!
Készüljünk az indításra
Szereljük vissza az akkumulátort, és indítsuk a motort! Ha a motor nehezen indul, járása egyenletlen, az első út a benzinkútra vezessen majd! A modern benzinek adalékanyagokat tartalmaznak, amelyek a téli hónapok alatt kicsapódnak. Egy teletank után ez keveredik, és nem lesz vele baj. :)
Ahogy az oktatáson tanultuk....
Tételezzük fel a jó esetet, a motorunk jár, melegszik. Közben - ahogy az oktatáson évekkel ezelőtt tanultuk - ellenőrizzük sorban a maradék kötelező elemet:
- A kuplungkar kb. 3 mm-t lötyöghet.
- Az első féket húzzuk be, aztán a hátsó féket nyomjuk le, közben nézzük, hogy a féklámpa is kapcsol-e.
- Próbáljuk ki az irányjelzőket is, mindkét irányba.
- Adjuk rá a világítást, elől és hátul egyaránt ellenőrizzük. Teszteljük a távolsági és tompított fényszórót egyaránt!
Csak lassan!
Ne csak a motort készítsük fel, magunkat is! A motoros ruha alá vegyünk fel technikai aláöltözőt, kiegészítő térdvédőt. Egy-egy vastag ruha helyett inkább több rétegnyi vékony legyen, sokkal jobban szigetel.
De ne felejtsük: a gumik még nehezen melegednek be, és a megtanult szakaszokon bármikor találhatunk egy új kátyút. És a legfontosabb: az autósok tavasszal mindig meglepődnek a motorosokon, legyünk óvatosak! Széles utat!