Amiért megéri a művészettel foglalkozni
Samantha Kaplan oldalára látogatva ez a bemutatkozás vár bennünket: „Üdvözöllek! A nevem Samantha és energiát festek!” Ezek után már nem is kívánunk tovább keresgélni, hiszen mérhetetlen kíváncsiság lesz úrrá rajtunk, és meg szeretnénk lelni a választ a bennünk életre kelt kérdésre, mégpedig arra: hogyan lehet energiát festeni? A kortárs művész a természet energiáit festi meg a maga különleges hangulatot idéző absztrakt tájképein. Ezen gesztusával ünnepli a bolygón létező összes életet és a természet erőit. Vajon ez a művészet? És még mi lehet az?
Kaplan küldetésként tekint arra, hogy munkájával fényt, tiszta energiát csempészhessen az emberek otthonaiba, és valahányszor ecsetet ragad, egyúttal meghoz egy szilárd döntést is: az élet legapróbb gyönyörűségeire összpontosít, és élményeiből új világokat teremt maga köré. Hisz abban, hogy mindenki sóvárogja a szeretettel teli életet és boldogságot, ő maga pedig a festményeivel „varázsolja át”, formálja a világot.
Ha a gyermekeinkről van szó, szülőként a lehető legtöbbet kívánjuk átadni számukra, hogy felnőttként a legjobban tudjanak érvényesülni az életben; vágyaink szerint teljes értékű, boldog életet élve. De mi köze van ennek a törekvésnek a művészetekhez? A Sparketh.com online művészeti tanfolyam rámutat arra, hogy a művészeti oktatás egy sor egyedi előnnyel jár a gyermekek tanulmányi fejlődése és érzelmi kibontakozása terén (is), noha viszonylag gyakran méltatlanul a háttérbe szorítják azt.
Amikor például valaki rajzol, egy merőben új perspektívát tapasztal, hiszen midőn egy tárgyat tanulmányoz, hogy művészeti eszközökkel újrateremtse azt, akkor az agyat arra ösztönzi, hogy újszerű megfigyeléseket végezzen.
Ezen megfigyelések következtében a leghétköznapibb tárgyak és formák is új testet ölthetnek, és olyan részleteket fedhetnek fel magukról, amiket másképp nem figyeltünk volna meg. A kézben tartott ceruza hirtelen az „újrateremtés” eszközévé formálódik. Megváltozik a szemlélet, csiszolja a megfigyelési készségeket, ösztönzi a nyitott gondolkodást. Az újdonsült művészpalánta hirtelen azon kapja magát, hogy csillapíthatatlan kíváncsisággal figyeli az őt körülvevő dolgokat, ám a korábbiakhoz képest már semmi sem szokványos, egyetlen tárgy és eszköz sem unalmas. Mindent meg akar érteni, a dolgok mélyére akar ásni.
A leginkább a Jobb agyféltekés rajzolás című könyve által ismertté vált Dr. Betty Edwards amerikai művésztanár és író meglátása szerint a rajzolás közbeni perspektívaváltás fokozza az agy mindkét féltekéje közötti kommunikációt. Ily módon az agy gyors mentális váltást végez a bal agyi, racionális L-módból a jobb agyi, intuitív R-mód között.
Ugyanakkor a művészet segít a szorongás oldásában, különleges módon tanítja a történelmet (időszakok, események, történelmi személyek, portrék, stílus stb.), fejleszti a kreativitást, javítja a memóriát és a fókuszt.