Azok a felejthetetlen filmzenék
Életünk egy-egy szakaszában eltöprenghetünk azon, hogy vajon milyen stílusú zenei aláfestés illeszkedne leginkább adott helyzetekhez, pillanatokhoz, hogy az kellőképpen visszatükrözhesse a hangulatunkat. A zene a filmek egyik leghatékonyabb történetmesélési eszköze, mely kiemelt „szerepet játszik” abban, hogy a nézők milyen érzéseket tapasztalnak, illetve visznek magukkal. A filmes élményeket mélyen és intenzíven befolyásoló zenék közül idézünk fel most néhányat.
A zene nem csupán „mellékszereplő” egy filmben
Az első magyar hangmérnök, Lohr Ferenc A filmhang esztétikája c. könyvében az előszó írója megjegyzi, hogy a film eredetileg „a szemnek szól… természete szerint elsősorban vizuális” művészetnek tekinthető. Mindehhez elegendő, ha egy röpke filmtörténeti kitekintőt teszünk, és a mozgókép (maga az elnevezés is árulkodó) történelmének kezdetére gondolunk. Ekkor a néma képet, vagyis a némafilmet ismerte meg a közönség. Vajon a filmevolúció folyamatában egyetérthetünk-e azzal a kijelentéssel, hogy a hangosfilm az valójában nem más, mint hangosított némafilm, amelyhez a hang csupán járulék, egyfajta dekoráció a vizuális élmény mellé?
A New York-i székhelyű videógyártó cég, a 2Bridges Productions egyértelmű nemleges válasszal szolgál a kérdésre. A „Mi a zene szerepe a filmben?” címmel megjelent írásában nem kevesebbet állít, mint azt, hogy a zene a filmhez olyan, akár a vaj a kenyérhez, a cukor a kávéhoz, és mint ketchup a sült krumplihoz. Mindemellett pedig azt is hozzáfűzi, hogy a zene valójában a filmkészítés második legfontosabb elemének tekinthető – első helyen a tényleges videógyártás áll.
Fazakas Áron zeneszerző egy interjúban (Korunk) elmondta, hogy egy jól megírt filmzene nem megismétli a képsor mondanivalóját, hanem kiegészíti azt. A hang és a kép ilyen jellegű kölcsönhatásából pedig megszületik egy új esztétikai és dramaturgiai minőség. Hozzáfűzi, hogy ezt a hatást külön-külön egyik elem sem érhetné el. Éppen ezért egy filmzenét teljesen más módon szükséges megkomponálni, mint az autonóm zenét, mivel mások a törvényszerűségei. További befolyásoló tényezőként tartható számon a rendező és zeneszerző alkotói szándéka is, akik eldöntik, hogy a zene a filmben illusztrációként, zörejhatásként, szubjektív kommentárként vagy valaminek a jelképeként működjön.
Legyen szó könnyfakasztó drámákról, akciódús thrillerekről vagy rekeszizom tréningező vígjátékokról, a megfelelő zenékkel elérhető a kívánt hatás. A Billboard zenei magazin nemrégiben készített egy visszatekintést, melyben minden idők legjobb filmdalait rangsorolta.
Íme a Billboard által top 75-be sorolt rangos filmzenéből egy kis ízelítő
Az 1981-ben megjelent Endless Love film címadó dalát Diana Ross és Lionel Richie énekelte. Nem meglepő, hogy ez a dal a legendás énekesek pályafutásának egyik legnagyobb slágereként van számon tartva: https://www.youtube.com/watch?v=7Bwwo7ctG10
A Robin Hood, a tolvajok fejedelme c. klasszikus angol sztori mellől nem hiányozhat Bryan Adams Everything I Do I Do It For You nagyslágere: https://www.youtube.com/watch?v=Y0pdQU87dc8
Az 1977-es amerikai táncdrámához, a Saturday Night Fever (Szombat esti láz) című alkotáshoz a Bee Gees adta a talp alá valót John Travolta diszkós jeleneteihez. A How Deep Is Your Love egy lájtosabb, ám annál felejthetetlenebb dal a filmből. Itt hallgathatod meg ezt a gyönyörű Bee Gees balladát: https://www.youtube.com/watch?v=kJU1_jcZpXo
A „rongyosra hallgatott” filmzenék soraiból nem hagyhatjuk ki a Survivor Eye of the Tiger című dalát sem, melyet a Rocky III-ban hallhattak sokan először felcsendülni: https://www.youtube.com/watch?v=ob8TNqQw2hY
Az 1980-as évek egyik legnépszerűbb filmjeként emlegetett Flashdance c. zenés, romantikus film szinte elképzelhetetlen a What a Feeling balladából pörgős popba átforduló dal nélkül: https://www.youtube.com/watch?v=VzALZjoIx0g