Hozd meg a kisiskolás kedvét az olvasáshoz!
Szerinted is a világ egyik legjobb hobbija az olvasás? Szuper könyveken vagy túl és szeretnéd, ha a gyermeked, unokád sem maradna ki az élményből? Az olvasás szeretetét sajnos nagyon kevesen kapják meg az iskolában, a tanítási rendszer inkább a tudásra, mint a könyvek vonzalmára koncentrál. Szerettessük meg mi a kicsikkel a könyveket!
Nincs tuti recept, de vannak tippek. Viszont, ha sikerül a gyermeket bevonzanunk a könyvek csodálatos világába kicsiként, azzal életre szóló ajándékot adunk nekik. Az olvasottság, a műveltség, mindig megfoghatatlanul nagy előny, de unalmas órákon, sőt, olykor nehéz időszakokon is átsegít egy jó könyv, bármilyen korú legyen is az ember. A mesepszichológia sem véletlen működik olyan jól – az olvasott történetek, még ha banálisnak tűnnek is olykor, segítik oldani a belső feszültségünket, problémáinkat. Olvasni tehát nagyon hasznos, nagyon jó, és ha sikerül megszeretnünk, nagyon élvezetes.
A megfelelő könyvet…
Sokszor előfordul, hogy a kicsik nyűgnek, kötelezőnek, ezáltal pedig kellemetlen dolognak élik meg az olvasást. Egyrészt, mert nem haladnak úgy, ahogy anya vagy apa egy-egy könyvvel, másrészt mert eleinte a betűk, szavak kiolvasására koncentrálnak, így a történet háttérbe kerül. Nagyjából második osztályra, napi 1 oldal gyakorlással azonban már eljutnak olyan szintre, hogy élvezetes lehet a saját olvasásuk. De csak akkor, ha a könyv is megfelelő. Nagy betűkkel, egységes betűtípussal nyomtatott, 100-200 oldalas könyveket válasszunk, amely nincs sok rövid mesére tagolva. Ezek a nem túl hosszúak, mégis elég terjedelmük van ahhoz, hogy fenntartsák az érdeklődést több alkalomra. A nagy betűk nem csak arra jók, hogy könnyebben olvassa őket a gyermek, de igen nagy sikerélményt okoznak, hiszen egy vastagabb könyvvel hamar végezni egy kezdő olvasó számára büszkeség! A könyv legyen ajándék, jutalom, ne a mama polcáról levett művekkel indítsunk, hiszen az új, a modern és a szép borítós mindig vonzóbb. Igyekezzünk vicces tartalmat választani, később majd ráérünk tanulságos könyveket nyomni a kezébe.
… a megfelelő időben!
Kezdő olvasgatónak válasszunk az elvárt szinttől egyel alacsonyabb szinthez készült könyvet. A 8-9 évesnek 7-8 éves korosztálynak ajánlott műveket. Ezzel megkönnyítjük a sikerélményt. Osztozzunk a kortársak szüleivel a tapasztalatokon – amelyik könyv vicces, kedves és egyszerűbb volt más 8 évesnek, az jó eséllyel nálunk is sikert arat majd, később pedig beszélgethetnek is egymással az olvasott könyvről. Kinek-mi tetszett.
Egy kis (ártalmatlan) manipulációval!
Amellett, hogy olvasunk neki mesét valamiből, a legvonzóbb könyvet olvassa ő, mi ne vegyük át tőle a feladatot. Akár nekünk hangosan, akár magának csendben, de a kiválasztott könyvet következetesen ő olvassa! Ez nem olvasás óra, ne szóljunk rá, ha hibázik, ne javítsuk ki örökösen, ne fegyelmezzük, ha motyog vagy tátog csendes olvasás közben. Ha elkalandozik, kérdezzük a könyvről: melyik a kedvenc szereplője, szerinte mi fog történni ez után?
Amikor várhatóan unalmas órák következnek, például messzebbre autózunk, az árnyékban kell kivárni az UV szempontból veszélyes órákat a strandon, vagy ebéd utáni csendes pihenő van, orvosnál várakozunk stb. hagyjunk elől egy vonzó borítású gyermekregényt jól látható, könnyen elérhető helyen… Előbb-utóbb ráharap a csalétekre.
Az utolsó mentsvár
A képregények. A tv-tablet-telefon ingergazdag világában a modern gyerek fantáziáját nem biztos, hogy könnyen át tudjuk állítani a könyvben olvasottak alapján teremtett saját képekre. A képregények nyújtanak némi átmenetet, hiszen képet társítanak az olvasottakhoz, mégis szabad teret hagynak a fantáziának is.