Mik azok a „kemény” és „puha” készségek, amikre a legtöbb munkáltató igényt tart?
Manapság már egyre több helyen és egyre sűrűbben szembe találhatjuk magunkat az úgynevezett „kemény” és „puha” készségek iránti igénnyel. Milyen szerepük van ezeknek a „skilleknek” a munkában és az egyéni fejlődés folyamatában?
A munka birodalmában kiemelt szerep jut a kemény (hard) és a puha (soft) készségeknek, avagy skilleknek, és sokak meg vannak győződve arról, hogy ezek a mesterséges intelligencia térhódítása idejében is értékesnek fognak bizonyulni. Noha a munkavállalók generációnként újabb készségek fejlesztésére összpontosítanak, időnként változások állhatnak be és eltérések mutatkozhatnak meg e tekintetben. Példának okáért a(z 1996 és 2012 között született) Z-generációt minden más generációnál behatóbban érdekli a kreativitás-, valamint a műszaki készségek fejlesztése. Míg a millenárisok (1980-2000 között születettek) és az X-generáció (1965 és 1980 között születettek) tagjai érdeklődését sokkal inkább a vezetői készségek fejlesztése kelti fel.
Fontos tudni, hogy mind a kemény, mind pedig a puha készségek kulcsfontosságúnak bizonyulnak egy-egy munkakör betöltése során. A LinkedIn Learning szakemberei szerint a munkáltatók legszívesebben e kvalitások harmonikus egyvelegét tekintik előnyösnek a pozíciók betöltéséhez.
A soft skillek sorába leginkább olyan fogékonyságok tartoznak, mint:
az interperszonális készségek,
a kreativitás - az új ötletekkel és szempontokkal való előállás képessége,
a meggyőzés - az ötletek optimális feltárása,
az együttműködés és alkalmazkodóképesség - a stresszes helyzetben való helytállás és rugalmasság,
a munkatársakkal való interakciót elősegítő érzelmi intelligencia.
A kemény kvalitások között kulcsfontosságúnak bizonyulnak az olyan fejleszthető, tanítható technikai készségek, mint:
a blokklánc (angolul: block chain) - a digitális adatbázisok tárolása, biztonságosabbá tétele,
a felhő alapú számítástechnika (cloud computing) használata és tervezése,
analitikai készségek - adatok elemzése, információk feltárása,
mesterséges intelligencia innovációkkal való lépéstartás,
UX design, azaz a felhasználói élményt elősegítő termékek tervezése és gyártása,
üzleti elemzés - igények azonosítása, megértése, valamint elemzése,
a termék- és szolgáltatás népszerűsítő üzleti modell (célzott vagy affiliate) marketing kihasználása,
értékesítés és együttműködés képessége,
a gépi tanulási modellek fejlesztése.