A Multi Level Marketing buktatói - óvatosan az MLM-mel
Szinte nincs már olyan felnőtt ember, akinek ne lett volna legalább érintőlegesen köze valamilyen Multi Level Marketing stratégiára épülő céghez – akár csak úgy, hogy egy ismerőse megpróbálta beszervezni. Mi működteti az MLM rendszereket és valóban működik a kisembernek is?
A belépés oka: szemfényvesztés?
Alapvetően az MLM egy olyan vállalkozási forma, ami nem kíván semmiféle szakképzettséget, elméletileg jelentős befektetést sem, és az is hívogató lehet, hogy nincsen kötött munkaidő. Az elsődleges buktatója is pontosan ezeken az elsőre csalogató tulajdonságokon múlik – ugyanis, ha egy üzletbe korlátlan a belépési lehetőség, a versenytársak soha nem látott mennyiségben vannak jelen. Ergo nem leszel piacvezető a vállalkozásoddal, egy szám leszel a rendszerben. A belépés valódi oka pedig általában a szemfényvesztő marketing, ahol egy álmot adnak el neked, a hitet, hogy a semmiből teremhetsz valamit, hogy nincs másra szükséged a sikerhez, csak az MLM-be és a konkrét cégbe vetett bizalomra. Ezek általában profi szakemberek által rendkívül jól összerakott előadásokon át jutnak el hozzá: érzelmi hullámoztatással, hatásvadász elemekkel és minden lehetséges marketing fogással körítve. Nem véletlen, hogy nem az beszél bővebben a cégről neked, aki beszervezni próbál, hanem meghív egy ilyen „konferenciára”.
Nem vagy igazi vállalkozó
Bár papíron vállalkozás vagy, közgazdaságilag csak egy szám valaki másnak a cégében, egy élő reklám, nem sokkal több, mint egy szendvicsember, aki régebben magára akasztott táblával ácsorgott a Blahán. Ráadásul sokkal kellemetlenebb – hiszen kötelezően a barátaid, ismerőseid és idegenek agyára kell menni a napi szintű tukmálással, és bár nincs kötött munkaidőd, ahhoz, hogy a végén ne negatívan záruljon az egyenleged, rendkívül sok időt kell mások rábeszélésével töltened. De közben legalább érezheted, hogy a magad ura vagy, hiszen te fizeted magad után az adót.
Nem veszíthetsz semmit?
Az igazság az, hogy veszthetsz: befektetett pénzt (van, ahol a tanfolyam fizetős, máshol termék vásárlási kötelezettséged van, de akár beszéljünk csak telefonszámláról), időt (ami alatt akár alkalmazotti jogviszonyban vagy más, piaci versenyben résztvevő vállalkozásoddal pénzt kereshetnél) és talán a legfontosabb: emberi kapcsolatokat. Senki sem szereti, ha ráerőltetnek valamit. Akkor sem, ha nagyszerű lehetőségként állítják be, mert „ők csak jót akarnak”. Valószínűleg még az sem szereti, aki MLM-mel foglalkozik.
„De hát van, aki csilliárdos lett…” Két tanulságos, sokatmondó tény, mielőtt „leülnél egy kávéra”
Van igen, főleg a cégvezetés. A világ legnagyobb MLM vállalatának 0,5%-a van magasabban a basic szintnél, tehát a maradék 99,5% átlag bevétele kb. 10 000 forintnak felel meg havonta, ami jellemzően a járulékos költségek kifizetéséhez is kevés. A második legnagyobbra fejlődött MLM cégnél pedig a bevétel kb. 99,7%-a belépő tagok befizetéséből adódik, aminek kb. 2/3-át a legfölső 200 ember kapja. Tehát igen, van, aki milliókat keres vele. 1998-ban például 200 ember volt ilyen sikeres a közel hatvanötezer fős cégből.
Forrás: iflgroup