Bizonyítványfotók a közösségi médián – megosszam vagy ne osszam?
Hamarosan ránk köszönt egy újabb tanév vége, és ilyenkor a közösségi média felületeket szinte ellepik a bizonyítványokról készült fotók. Természetesen minden szülő örül annak, ha a gyereke jó eredményeket ér el az iskolában és mindezt megoszthatja az ismerőseivel. De vajon mit mond erről a szakember?
Barrington H. Brennen pszichológus a Sounds of Encouragement Association média- és tanácsadó szervezet társelnöke határozott véleményt alkotott a kérdésről. Egy 2019-es írásában ugyanis azt tanácsolta a szülőknek, hogy ne osszák meg gyermekeik osztályzatait a közösségi média felületein. Megjegyezte, hogy az elmúlt években végigkövetett események láttán úrrá lett rajta az aggodalom, miközben folyamatosan visszatérő kérdés volt számára az, hogy: „Miért csinálják ezt a szülők?”
Brennen álláspontja szerint a bizonyítványok szociális médián történő nyilvánossá tételével több információt oszthatunk meg a világgal, mint amennyit szeretnénk. Rámutat arra, hogy az életünket gyökeresen átrendező digitális világ előtti időkben az osztályzatok kérdése a privát szférához tartozott. Ma viszont már önként tárunk a nyilvánosság elé olyan személyes eseményeket is, mint a nyaralás, a vásárlás, az ebéd, a rokonlátogatás, vagy a családi ünnepek. A bennünket ért örömteljes dolgok megosztásával önmagában nincs is gond, amennyiben tudjuk, hogy mennyi az annyi, és mikor kerültünk határfeszegető helyzetbe e téren.
Mit erősít valójában?
A pszichológus szerint egy kiskorú bizonyítványának publikussá tétele hosszú távon sértheti az identitását. Brennen rögtön hozzáfűzi azt is, hogy az esetek többségében a szülő egójának növeléséről van szó, melynek hátterében a „nézd csak, milyen okos az én gyermekem” dicsekvés áll. Ez a magatartás fittyet hány a kevésbé eredményes gyermekek érzéseire, akik emiatt kevesebbnek, gyengébbnek érzik magukat – meglehet, annak ellenére, hogy egész évben keményen dolgoztak. A szerző egyik kulcsfontosságú megjegyzése a jelenséggel kapcsolatban az, hogy ezzel erősítik az egymással való összehasonlítgatás rendkívül frusztráló kultúráját, valamint acélozzák a társadalom mindenben tökéletességre, tévedhetetlenségre törekvő káros magatartást.
A Quora nevű népszerű online kérdezz-felelek felületen a következő kérdés jelent meg: „Közöljem a szüleimmel, hogy nem akarom, hogy a tanulmányi eredményeimről posztoljanak?” Válaszként elhangzott, hogy:
amennyiben a kérdező (diák) kényelmetlenül érzi magát a tanulmányi eredményei megosztása miatt, úgy teljesen jogos ebbéli érzéseinek megosztása a szüleivel (már az adatvédelmi aggodalmak is okot adhatnak erre),
a magánélet tiszteletben tartása érdekében érdemes meghúzni a határokat annak kapcsán is, hogy milyen információkat oszthatnak meg a szülők gyermekeikről az online térben,
mindeközben kiemelten fontos az oda-vissza történő tiszteletteljes kommunikáció érvényesítése (pl. hogy megértő módon közölje szüleivel érzéseit, kérve, hogy tartsák tiszteletben a kérését),
javasolhat alternatív eredmény-ünneplési módokat, hogy ennek keretében ismerjék el az eredményeit, kiküszöbölve a közösségi médiát (pl. családi vacsora, fényképes album készítése stb.)
a kompromisszumkötés is egy szóba jöhető opció, amelyben például a gyermek kérheti, hogy a róla való bármilyen információ posztolása előtt a szülő kérje az ő jóváhagyását, beleegyezését,
fontos megérteni a gyermekére büszke szülő nézőpontját is, aki örömében szó szerint világgá kürtölné a sikereket, ám mindeközben a legfontosabb, hogy ne sérüljenek a gyermek jogai, így érdemes a közös megoldásokra törekedni.
A Kaspersky nemzetközi kiberbiztonsági cég szerint a közösségi média által kínált új dimenzió több szülőt beleejtett abba a csapdába, hogy túl sok gyermekeikkel kapcsolatos információt tárnak fel a nagyvilág előtt. Ez a „túlmegosztás” (oversharenting) jelensége, ami – bár a megosztásnak vannak pozitívumai is – problémás helyzetek előidézője lehet.