Öltözz okosan a fenntarthatóságot is szem előtt tartva!
A fenntarthatóság fő üzenete abban rejlik, hogy a jelen szükségleteinek kielégítése ne veszélyeztesse a jövő nemzedékeinek társadalmi, környezeti és gazdasági lehetőségeit. Az elkövetkező néhány mondatban azt igyekszünk körbejárni, hogy miért szükséges az öltözködés és a divat kapcsán is jobban törekednünk a fenntarthatóságra.
Már kisgyermekként megtanítják nekünk, hogy minden tettünknek vannak bizonyos előjelű következményei. Ugyanez érvényesíthető a divatra is, hiszen sokan nem vitatják a tényt, mely szerint az öltözködésünknek is vannak, illetve lehetnek kihatásai – ezen belül is különösen a „fast fashion”, vagyis a gyors divat gyakorol nagyobb (negatív) befolyást a környezetünkre, mint azt elsőre gondolnánk.
Intő jelek
Az Amerikai Kémiai Társaság szerint az elmúlt két évtized során a divatgyártás a duplájára növekedett, mely – a jelenlegi tempótartás mellett – 2050-re akár meg is háromszorozódhat. Annak ellenére, hogy a legtöbb gyorsdivat-termékkel nem vagyunk megelégedve, az olcsóságára hivatkozva – gyakran kényszerűségből és szükségből – vásároljuk és használjuk azokat. Aztán következik a legrosszabb: a satnya anyagminőség miatt rövid idő alatt használhatatlanná feslő ruhaféléket eldobjuk. Nem beszélve arról, hogy egy felmérés szerint a gardróbszekrényekbe zsúfolt öltözékek nagyjából 20 százalékát soha nem hordjuk, és egy-egy lomtalanítási időszakban ébredünk csak rá arra, hogy milyen temérdek mennyiségű egyetlen alkalommal sem használt termékkel vesszük körbe magunkat. Az impulzusvásárlásnak a nap minden órájában hozzáférhető online vásárlási lehetőség sem tesz/tett jót.
A Mckinsey & Company multinacionális stratégiai és vezetési tanácsadó cég adatai szerint az emberek ma nem kevesebb, mint 60 százalékkal vásárolnak többet, mint a 2000-es évek elején tették. Ezzel önmagában nem is lenne gond, ha nem lépne képbe az a kiábrándító megfigyelés, hogy mindössze feleannyi ideig használják megvásárolt ruhaféléiket. A nők több mint 40 százaléka érez késztetést arra, hogy valami újat kellene vásárolnia, miután kilépett az otthona ajtaján.
A Gitnux független piackutató platform is felhívja a figyelmet a fenntartható divat fontosságára, mivel a becslések szerint a világ népességének tovább növekedése ezt elengedhetetlenné teszi (2030-ra 2,3 milliárd lehet bolygónk lakóinak száma). A legfontosabb kimutatásokat figyelembe véve: a divatipar a globális szén-dioxid-kibocsátás 10 százalékáért felelős, ezért szükséges azonnali lépéseket tenni a környezeti hatások csökkentése érdekében. Meglátásuk szerint a fenntartható divatra nem szabad úgy tekintenünk, mint egy újabb trendre, hanem létszükségletre, mely alapvető a bolygónk jövője szempontjából. A ruhaiparban használják fel a textíliák 60 százalékát, ám az ezekből készült termékeknek több mint 70 százaléka a hulladéklerakókban landol. Ezek a számok rávilágítanak arra, hogy egyelőre a textíliák többségét nem hasznosítják újra, mely tovább súlyosbítja a globális hulladékválságot.
Tippek a fenntarthatóbb és etikusabb öltözködés nevében
Reménykeltő, hogy ma már világszerte többen figyelnek a divat fenntarthatóvá tételére. Lássunk néhány gyakorlati tippet mindehhez:
Érdemes csak minőségi, tartós ruhákat vásárolni - az áruk hosszú távon meg fog térülni, és a viselésük is kellemesebb. Gondoljunk arra, hogy az olcsóbb változatok csak feleannyi ideig viselhetők.
Keressünk fenntartható, etikus divatmárkákat, melyek amellett, hogy környezetbarát megoldásokkal élnek, egyediek is.
Szerezzünk be többévszakos ruhaféléket, melyek az év több szakában is viselhetőek.
Éljünk a „megveszem, szeretem, viselem” hozzáállásával, így egyetlen ruhánk sem fog árválkodni a gardrób rejtett részein.
Felejtsük el a „használd, majd dobd el” elkeserítő módszerét – tanuljuk meg magunk (fel)javítani a ruháinkat, így még tovább használhatjuk azokat, ráadásul tetszésünk szerint át is alakíthatjuk azokat.