Ezekkel a módszerekkel fejlesztheted a memóriád
Valószínűleg sokaknak nem kell bemutatni Az 50 első randi (50 First dates) című amerikai romantikus vígjátékot. A történetben szereplő bájos, kreatív és humoros Lucyt (Drew Barrymore) egyszerűen lehetetlen nem-szeretni. Ugyanakkor a szerelméért az első pillanattól minden lehetőt megmozgató Henry (Adam Sandler) is gyorsan belopja magát a szívünkbe. Sajnálatos módon kettejük bontakozó románcának útjába gátat gördít valami. Lucy még a találkozásuk előtt súlyos autóbalesetet szenvedett, amelynek következménye a korrigálhatatlan rövid távú memóriasérülés.
A memóriakérdés számos terület képviselőjét foglalkoztatja, így nem meglepő, hogy ebből az érdeklődésből kifolyólag egy sor alkotás látott napvilágot. Az előbb említett film mellett érdemes megemlíteni példaként a Megmaradt Alice-nek (Still Alice – Julianne Moore) c. filmdrámát, melyben egy szókincsimádó és azt folyamatosan gazdagító nyelvészprofesszor memóriatortúrája azzal veszi kezdetét, hogy egyszer csak kezdi elfelejteni a legelemibb szavakat is. Később Alzheimer-kórt diagnosztizálnak nála.
A WHO legfrissebb adatai szerint világszerte több mint 55 millió ember szenved – a memóriát, a gondolkodást és a napi tevékenységeket negatívan befolyásoló – demenciában. A kockázati tényezők között szerepel: az életkor (főként 65 év fölött), a magas vérnyomás, az elhízás, a dohányzás, a túlzott alkoholfogyasztás, a fizikai inaktivitás, a szociális elszigetelődés, a cukorbetegség és a depresszió is.
Az Egészségügyi Világszervezet szerint bár sajnálatos módon a demenciára nem létezik gyógymód, mégis sokat lehet tenni a megelőzés érdekében. Fontos a fizikai aktivitás megőrzése, a káros szenvedélyek minél előbbi abbahagyása, az egészséges táplálkozás, különféle hobbik beiktatása, memóriafejlesztő tevékenységek végzése, közösségi életben való részvétel.
Kétségtelen, hogy a memória emberi létezésünk alapvető elemeként tartható számon. Ezért érdemes mindent elkövetni a „karbantartása” érdekében. A neves Mayo Clinic az alábbi memóriagondozó és -javító módszereket és tevékenységeket javasolja:
heti legalább 150 percet felölelő nem megterhelő aerob tevékenység végzését (ilyen lehet a tempós séta, a kocogás stb.)
a fizikai aktivitás mellett a szellemi frissesség megőrzése is mérvadó, melyekkel esélyes lehet a memóriavesztés kiküszöbölése (pl. keresztrejtvényezés, megtanulni egy hangszeren játszani, kipróbálni egy új hobbit, az önkénteskedés stb.)
mivel az ember közösségi lény, fontos a közösségi tevékenységek életbe léptetése is – főként akkor, ha az illető egyedül él
lényeges, hogy ne hagyjuk kicsúszni se, elröppenni se az időt fölöttünk – „keretezzük be” különféle programokkal, szervezett feladatokkal, eseményekkel (mindezekről érdemes naplót vezetni, hogy ezzel is felidézhetővé váljanak a történtek).
Sokaktól nem áll messze az az időskori vágy, hogy izgalmas emlékei, érdekes kalandjai felidézésével bilincselje le hallgatóságát. Hogy „dúskálva” az idővel saját életében is megvalósíthassa Cicero öregkori tervét: a tudományokkal való foglalkozást. Hogy az unokák és a fiatalabb generációk meghallgathassák élettapasztalatait, szelíd és bölcs intéseit. A memória karbantartásra fordított idő egy hosszú távú projekt, mely időskorban (is) többszörösen meg fogja hálálni a ráfordított időt és energiát (pl. jó emlékezőképesség, napi rutinok és tevékenységek sikeres elvégzése, tanulási képesség fenntartása, döntéshozatal, kommunikáció).